sukan

Faizal Saari dinobat penjaring terbanyak di Poland

Di sebalik pencapaian skuad hoki negara yang agak hambar pada kempen Piala Negara-Negara 2024 di Gniezno, Poland, penyerang sensasi negara, Faizal Saari masih mengekalkan kualiti yang ada padanya.

Di usia 33 tahun, Faizal kekal memberi sumbangan besar kepada Speedy Tigers apabila muncul penjaring terbanyak di kejohanan itu dengan meledak tujuh gol bersama-sama pemain Perancis, Victor Charlet sekali gus mengatasi pencapaian barisan penyerang muda dalam skuad negara.

Tujuh gol dijaringkan itu termasuklah ketika meledak hatrik pada perlawanan penentuan tempat ketujuh dan kelapan, yang menyaksikan skuad negara berjaya menewaskan Austria 5-4.

Bagi penyerang yang sudah melakukan 296 penampilan serta meledak 273 gol sepanjang menyarung jersi Speedy Tigers itu, dia menganggap kejayaan terbarunya itu bukanlah hasil usaha sendiri, tetapi mendapat sokongan padu daripada rakan sepasukan.

“Pertama sekali syukur alhamdulillah dan saya berterima kasih kepada rakan sepasukan sebab hasil bantuan mereka saya dapat jaringkan gol. Barisan kejurulatihan juga banyak memberi sokongan kepada saya.

“Selepas sekian lama tak dapat memenangi anugerah (penjaring terbanyak), saya amat berpuas hati dengan kejayaan kali ini. Saya hanya guna peluang dengan sebaik-baiknya dan daripada situ, terhasil gol itu.

“Saya tak sabar untuk beraksi pada Trofi Juara-Juara Asia di Mongolia, China pula pada September ini,” katanya ketika dihubungi.

Speedy Tigers menduduki tempat ketiga dalam Kumpulan B selepas seri 4-4 dengan Pakistan, tewas 1-3 kepada Perancis dan menewaskan Kanada 4-2 sekali gus terlepas peluang ke separuh akhir.

Skuad negara kemudian tewas 3-4 kepada Korea Selatan dalam perlawanan klasifikasi kelima hingga kelapan.

sumber:- HM

Ia kejohanan kedua skuad negara di bawah bimbingan Sarjit Singh selepas menamatkan saingan di kedudukan keempat daripada enam pasukan pada Piala Sultan Azlan Shah, bulan lalu.