sukan

Jun Hao pamer persembahan terbaik

Pemain perseorangan lelaki, Leong Jun Hao dan dua beregu lelaki, Nur Izzuddin Rumsani serta Man Wei Chong-Tee Kai Wun diangkat sebagai wakil negara yang menyerlah pada saingan Terbuka Singapura.

Meskipun cabaran ketiga-tiga wakil negara itu sudah berakhir tetapi mereka menunjukkan peningkatan prestasi yang positif.

Jun Hao yang menghuni ranking ke-36 dunia menampilkan aksi ‘kelas A’ ketika menyingkirkan jaguh Indonesia, Anthony Sinisuka Ginting di pusingan kedua sebelum tewas di tangan pemain nombor satu dunia dari Denmark, Viktor Axelsen di suku akhir, semalam.

Izzuddin-Sze Fei yang juga naib juara Asia turut menampilkan aksi terpuji apabila berjaya memberi tentangan sengit sebelum tewas di tangan gandingan ke-10 dunia dari China, He Jing Ting-Ren Xiang Yu dalam pertarungan tiga set dalam aksi kelompok lapan terbaik.

Cabaran Wei Chong-Kai Wun pula berakhir di pusingan kedua tetapi mereka tidak memberi laluan mudah kepada gandingan nombor empat dunia, Kim Astrup-Anders Skaarup Rasmussen sebelum akur tewas dalam pertarungan tiga set.

Pengarah Kejurulatihan Akademi Badminton Malaysia (ABM), Rexy Mainaky berharap ketiga-tiga wakil negara itu akan terus bekerja keras bagi melonjakkan lagi prestasi mereka pada kejohanan akan datang.

“Untuk kejohanan ini (Terbuka Singapura) yang main bagus Jun Hao, Izzuddin-Sze Fei dan Wei Chong-Kai Wun.

“Ini adalah satu petanda positif yang ditunjukkan mereka dan saya harap mereka akan bekerja keras lagi untuk meningkatkan prestasi bagi menghadapi kejohanan seterusnya nanti,” kata bekas juara Olimpik dan dunia dari Indonesia itu.

sumber:- BH

Izzuddin-Sze Fei dan Wei Chong-Kai Wun berpeluang untuk membuktikan lagi kemampuan mereka apabila dijadual beraksi di Terbuka Indonesia yang bermula Selasa ini.