sukan

Sabah FC lakar sejarah baharu

Sabah FC melakar sejarah tersendiri apabila dijemput menyertai kejohanan bola sepak jemputan RCTI Premium Sports di Jakarta akhir bulan ini.

Ketua jurulatih Datuk Ong Kim Swee menyifatkan jemputan itu sebagai satu pengiktirafan terhadap pencapaian pasukan kendaliannya dalam saingan Liga Super dan Asia.

Katanya, kejayaan skuad Sang Badak beraksi dalam Piala AFC tahun lalu selain mengekalkan kedudukan ketiga terbaik liga dua tahun berturut-turut menuntut pengorbanan, termasuk dari segi perbelanjaan yang besar.

“Semua tahu Sabah FC berbelanja besar dalam membentuk pasukan yang mantap, berkualiti, sekali gus jemputan ini memberikan imej yang amat baik bukan saja kepada pasukan malah kepada negeri Sabah sendiri,” katanya dalam satu kenyataan, di sini.

Sabah dan Selangor FC dijemput menyertai kejohanan pramusim Indonesia itu di samping Persija Jakarta dan PSIS Semarang yang akan diadakan di Stadium Antarabangsa Jakarta pada 30 Mei dan 2 Jun ini.

Kim Swee berkata, pengiktirafan itu menunjukkan perkembangan positif kepada skuad Sang Badak, sekali gus menjadikannya sebaris dengan negara Asia Tenggara lain yang begitu sinonim dengan kehebatan dalam arena sukan bola sepak.

sumber:- BH

Kejohanan itu menawarkan hadiah wang tunai AS$30,000 (RM142,000) bagi juara, naib juara AS$15,000 (RM71,000), ketiga AS$10,000 (RM47,000) dan keempat AS$5,000 (RM23,000).