sukan

Ketua jurulatih Jordan kongsi resepi kejayaan

Ketua jurulatih Jordan, Hussein Ammouta, berbangga dengan mentaliti juara yang dimiliki Jordan ketika menumbangkan Republik Korea 2-0 untuk layak ke final Piala Asia buat kali pertama sepanjang sejarah mereka.

Gol daripada Yazan Al Naimat dan Musa Al Tamari di Stadium Ahmad Bin Ali awal pagi semalam memastikan Jordan mengungguli aksi separuh akhir berkenaan dan akan mencongak perhitungan dengan pemenang satu lagi aksi separuh akhir di antara tuan rumah merangkap juara bertahan, Qatar, dan pasukan pilihan utama, Iran.

“Syabas buat semua yang memberikan sumbangan kepada kemenangan ini,” kata pengendali berusia 54 tahun itu seperti yang dipetik daripada laman web rasmi Konfederasi Bolasepak Asia (AFC).

“Pemain merupakan senjata utama kami, mereka telah menunjukkan aksi wira sepanjang kejohanan ini. Walaupun berdepan masalah kecederaan, kami dapat menyempurnakan tugasan ini.

“Pemain kami telah menunjukkan inisiatif yang hebat sepanjang perlawnaan ini. Kami bersetuju untuk memulakan perlawanan ini dengan kuat memandangkan Republik Korea dibolosi lapan gol daripada lima perlawanan.

“Amat penting untuk kami memanfaatkan kekuatan kami di bahagian serangan dan melakukan usaha menyerang, terutama berdepan pasukan hebat seperti mereka, yang terkenal dengan pemain penuh kemahiran.

sumber:- SA

“Kami sedar lawan akan kembali menyerang tetapi kami fokus dengan taktikal bertahan agresif.”Bagaimanapun, pendekatan proaktif dan penekanan aksi menyeranglah yang menjadikan kami pasukan yang lebih berkesan.”Kami mempamerkan mentaliti juara, menunjukkan ketahanan dan keazaman dalam setiap aspek perlawanan ini,” katanya.