sukan

Piala Asia: Mehdi Taremi tetap dipuji walaupun digantung

Mohammad Mohebbi memuji peranan yang dimainkan Mehdi Taremi ketika Iran menang 2-1 dalam aksi suku akhir Piala Asia menentang Jepun walaupun penyerang itu digantung.

Mohebbi yang berusia 26 tahun dipilih untuk menggantikan Taremi dalam kesebelasan utama, menjaringkan gol penyamaan yang mencetuskan kemenangan Iran di Stadium Education City dengan pemain FC Rostov berkongsi bagaimana rakan sepasukannya memotivasikannya.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Mehdi Taremi, bukan sahaja antara terbaik di Iran tetapi antara yang terbaik di Asia,” kata Mohebbi.

“Dia bercakap dengan saya selama kira-kira setengah jam kerana dia mahu membantu menonjolkan kualiti terbaik saya. Ini menunjukkan kesatuan yang kami ada dalam pasukan kebangsaan ini.

“Terima kasih tidak terhingga kepada (ketua jurulatih) Amir (Ghalenoei) dan kakitangan kerana memberi keyakinan dan kepercayaan kepada saya.

“Juga kepada pasukan perubatan dan pakar fisioterapi untuk proses pemulihan yang membolehkan kami melakukan ini dengan baik selepas masa yang singkat selepas menang ke atas Syria.”

Mohebbi dimasukkan dari bangku simpanan dalam empat perlawanan awal Iran tetapi kad merah Taremi menentang Syria bermakna permulaan buatnya menentang juara empat kali Jepun.

Golnya pada minit ke-55, hasil hantaran Sardar Azmoun, bukan sahaja penting untuk perlawanan tetapi juga kerana ia adalah gol pertama Iran yang pernah dijaringkan ketika berdepan Jepun di Piala Asia AFC.

“Saya sangat gembira dengan kemenangan dan persembahan saya setakat ini. Perlawanan itu menyerlahkan kualiti tinggi dalam bola sepak Asia.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada rakan sepasukan saya, semua orang di stadium dan semua orang di rumah.

sumber:- HM

“Semoga kami dapat meneruskan prestasi ini untuk menjadi juara Asia supaya kami boleh membuat semua peminat Iran bangga dan gembira.”Iran akan menentang Qatar pada separuh akhir pada hari Rabu.