sukan

‘Anak murid’ Mathias Boe sertai pasukan Malaysia

Persatuan Badminton Malaysia (BAM) membawa masuk jurulatih baharu dari Indonesia, Muhammad Miftah bagi membantu melonjakkan prestasi skuad beregu wanita negara.

Pengarah Kejurulatihan Akademi Badminton Malaysia (ABM), Rexy Mainaky, berkata Miftah diberi tugas selaku penolong kepada jurulatih beregu wanita negara, Hoon Thien How.

Katanya, Miftah memiliki pengalaman luas termasuklah menjadi ‘orang kepercayaan’ kepada ketua jurulatih beregu India, Mathias Boe sebelum ini.

“Miftah sudah pun memulakan tugasnya semalam dan akan menjadi penolong jurulatih kepada skuad beregu wanita.”Kehadiran Miftah adalah sesuatu yang positif berdasarkan pengalaman yang dimilikinya.

“Dia sudah lama bersama skuad badminton India. Sebelum ini, dia adalah penolong kepada Tan Kim Her, Flandy Limpele dan Mathias Boe.

“Mathias Boe sangat mempercayainya, semua program diberi kepada Miftah untuk dilaksanakan termasuklah menjaga gandingan Satwiksairaj Rankireddy-Chirag Shetty (beregu lelaki nombor satu dunia).

“Jadi, saya percaya dia akan dapat membantu Thien How untuk meningkatkan prestasi pemain beregu wanita negara khususnya Pearly Tan-M Thinaah dalam persiapan mereka menghadapi Sukan Olimpik Paris,” kata Rexy .

sumber:- BH

Miftah juga adalah antara watak penting di sebalik kejayaan skuad badminton India mencipta sejarah menjuarai Piala Thomas buat kali pertama pada 2022.