sukan

Tang Jie-Ee Wei cipta kejutan di jelajah Dunia Akhir BWF

BEREGU utama campuran negara, Chen Tang Jie-Toh Ee Wei menghidupkan semula peluang mereka mara ke peringkat separuh akhir saingan jelajah Dunia Akhir BWF di Hangzhou, China.

Dalam aksi kedua Kumpulan A di Gimnasium Olimpik Hangzhou sebentar tadi, Tang Jie-Ee Wei mengejutkan beregu kedua dunia dari Jepun, Yuta Watanabe-Arisa Higashino dengan kemenangan 12-21, 21-16-21-16.

Kemenangan itu bagaikan menebus kekecewaan mereka selepas tewas mudah 10-21, 13-21 kepada beregu keempat dunia dari China, Feng Yanzhe-Huang Dongping dalam aksi pembukaan Kumpulan A pada Rabu.

Malah, Tang Jie-Ee Wei kini boleh berbangga apabila berjaya merekodkan kemenangan pertama ke atas Watanabe-Higashino selepas mereka tumbang dalam dua pertemuan sebelum ini.

Untuk rekod, Tang Jie-Ee Wei tewas straight set kepada lawan mereka itu pada Kejohanan Dunia di Copenhagen, Denmark dan Terbuka Singapura tahun ini.

Tang Jie-Ee yang kini menduduki ranking kedua dunia bakal berdepan gandingan keenam dunia dari Thailand, Dechapol Puavaranukroh-Sapsiree Taerattanachai pada Jumaat bagi menentukan nasib mereka ke separuh akhir.

sumber:- SH

Sama seperti Tang Jie-Ee Wei, Dechapol-Sapsiree turut bermula dengan langkah kiri pada kejohanan akhir musim itu apabila tumbang di tangan Watanabe-Higashino dengan kekalahan 16-21, 14-21.