sukan

Terengganu bangkit bergaya julang nama Malaysia di AFC

Terengganu bangkit daripada ketinggalan dua gol untuk menumbangkan kelab dari Filipina, Stallion Laguna, 3-2 dalam aksi Kumpulan G, Piala AFC di Stadium Binan sebentar tadi.

Sony Norde muncul pemain paling cemerlang buat skuad Peteh itu, di mana dia terlibat dengan ketiga-tiga jaringan berkenaan, termasuk menjaringkan gol kemenangan pada lewat permainan.

Terengganu ketinggalan dua gol seawal 14 minit pertama apabila Junior Ngong Sam membuka jaringan buat tuan rumah pada minit ketiga sebelum Griffin McDaniel menggandakan kelebihan itu dengan rembatan jarak jauh dari luar kotak penalti berselang 11 minit.

Bagaimanapun, Terengganu memastikan mereka merapatkan jurang menjelang ke bilik persalinan apabila sepakan percuma Sony Norde ditanduk masuk ke gawang sendiri oleh kapten Stallion, Matthew Nierras, pada minit ke-33.

Sang Penyu menggandakan asakan mereka dalam babak kedua dan jaringan penyamaan yang ditunggu-tunggu hadir pada minit ke-67, di mana Habib Haroon bertindak bijak memintas bola di kaki pemain lawan sebelum melorongkan bola ke arah Sony Norde, yang kemudian melakukan umpanan untuk ditolak mudah Ivan Mamut ke jaring lawan.

Ketika keputusan 2-2 sewaktu berdepan lawan sama di Kuala Terengganu hujung bulan lalu kelihatan akan berulang, Sony Norde memastikan pasukannya kali ini membawa pulang tiga mata berkenaan, di mana dia mempersembahkan gerakan solo gemilang dari sebelah kanan sebelum menewaskan penjaga gol lawan dari sudut sukar pada minit ke-86.

sumber:- SA

Kemenangan itu menyaksikan pasukan bimbingan Tomislav steinbruckner berkenaan melonjak ke tangga teratas Kumpulan G dengan lapan mata, dua mata di atas pasukan di tempat kedua, Central Coast Mariners — yang akan berdepan Bali United di tempat lawan malam ini.