Mood Saya Terus Hilang

Bukan sekali tetapi dua kali apabila impian untuk merasai nikmat Piala Dunia mvsnah selepas Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (Fifa) mengumumkan pembatalan Piala Dunia bawah 20 tahun (B-20) di Indonesia pada tahun depan ekoran pand3mik C0vid-19.

Menurut tonggak utama skuad B-19 tahun negara, Harith Haikal, jiwa dan semangat seolah-olah direntap sebaik mengetahui keputusan Fifa itu di mana dia yakin skuad kendalian Brad Maloney itu mempunyai peluang untuk layak secara merit ke Piala Dunia B-20.

Katanya, apa yang lebih mengecewakan ini adalah kegagalan kedua dalam hidupnya untuk bermain di pentas tertinggi itu selepas dua tahun lalu gagal membawa skuad B-16 kebangsaan ke Piala Dunia B-17.

Bila saya tahu (Piala Dunia B-20 batal) berita itu, ‘mood’ saya terus hilang sebab main di Piala Dunia adalah impian dan cita-cita saya sejak kecil.

Lagipun pasukan kali ini bagi saya cukup mantap dan kami boleh buat sesuatu dalam Piala AFC (Kejuaraan AFC B-19) di Uzbekistan untuk dapat tempat ke Piala Dunia B-20.

Kecewa sangat tapi apa boleh buat… kesihatan lebih utama dan saya akan cuba lupakan rasa kecewa ini dan mungkin ambil masa, katanya ketika dihubungi Arena Metro.

Selain pengumuman pembatalan kejohanan Piala Dunia B-20 di Indonesia, Fifa turut membatalkan Piala Dunia B-17 di Peru, namun begitu kedua-dua negara terbabit tetap dikekalkan sebagai tuan rumah untuk edisi seterusnya iaitu pada tahun 2023.

Ini bermakna, skuad negara terpaksa melupakan hasrat merasai nikmat Piala Dunia sekiranya layak, dengan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) kini perlu membentuk skuad baharu untuk menghadapi saingan itu tiga tahun lagi.

Pembatalan pertandingan itu juga akan memberi kesan pada Kejuaraan AFC B-19 yang akan berlangsung di Uzbekistan pada bulan Mac depan di mana pasukan yang layak ke peringkat separuh akhir tidak akan mendapat apa-apa slot ke Piala Dunia B-20 tahun depan.

Lepas ini kalau nak main Piala Dunia pun kena main Piala Dunia peringkat senior. Buat masa ini, saya mahu fokus dulu dengan skuad Selangor dalam Liga Malaysia.

Kalau boleh saya nak bantu dulu Selangor II dalam Liga Perdana dan cuba rebut tempat dalam Selangor 1 dalam Liga Super dan itu sasaran saya, katanya.

Pembatalan Piala Dunia B-20 dan Piala Dunia B-17 juga bermakna kejohanan itu kehilangan satu generasi yang sepatutnya layak beraksi di peringkat antarabangsa.

Pemain negara berusia 20 dan ke bawah seperti Luqman Hakim Shamsudin, Hadi Fayyadh Abdul Razak, Ramadhan Saifullah Usman, Umar Hakeem Suhar, Mukhairi Ajmal, Zikri Khalili dan Sikh Izhan Nazrel akan terlepas peluang menunjukkan keupayaan masing-masing di peringkat lebih tinggi.

Malah, Wan Kuzri Wan Kamal juga tidak akan dapat beraksi untuk skuad B-20 kerana sudah lebih umur menjelang edisi 2023.

Malaysia hanya boleh berharap generasi baharu dapat mencipta sejarah layak beraksi di Piala Dunia B-20 dan B-17.