sukan

Bayangan TFC ke Final

Penyokong Terengganu FC (TFC) ada sebab untuk tersenyum dan mungkin sudah boleh mula merangka perjalanan ke Stadium Nasional Bukit Jalil untuk perlawanan akhir Piala Malaysia 2023.

Mana tidaknya, skuad ‘Penyu’ sebenarnya memiliki pencapaian ‘unik’ di mana mereka melakar rekod sangat cemerlang apabila mendahului pada aksi pertama timbal balik dalam Piala Malaysia sejak 2000.

Berdasarkan rekod terdahulu, setiap kali mereka menang pada aksi pertama, mereka tidak pernah kandas dan berjaya mengesahkan slot ke pusingan seterusnya tanpa sebarang masalah.

Dalam 10 perlawanan sejak edisi 2000 di mana mereka mendahului secara agregat, 10 kali juga mereka layak ke pusingan seterusnya sekali gus memberi petanda positif buat mereka menjelang aksi malam ini.

Pada 2001, mereka mendahului Kelantan 2-1 pada suku akhir dan kemudiannya layak ke separuh akhir dengan agregat 3-1 dan begitu juga pada 2011, mereka mendahului di suku akhir berdepan Kelantan dan juga Selangor pada separuh akhir.

Mereka terus cemerlang pada edisi 2018 dengan mendahului FELDA United 3-1 pada suku akhir sebelum mara ke separuh akhir dengan agregat 6-4 dan di separuh akhir, mereka mendahului Johor Darul Ta’zim (JDT) 1-0 sebelum ke final dengan agregat 3-2.

Pada 2021, mereka menewaskan Sarawak United 2-1 pada suku akhir pertama dan mara ke separuh akhir dengan agregat 6-3, begitu juga pada 2022 yang menyaksikan mereka mengetepikan Sri Pahang FC (SPFC) di pusingan 16 pasukan (9-3) dan Selangor FC di suku akhir (4-1).

Bagi edisi kali ini, mereka mengungguli pusingan 16 pasukan apabila menang 4-0 ke atas KL Rovers dan mara ke suku akhir (agregat 7-0) sebelum mengetepikan Selangor dengan agregat 3-1 susulan kemenangan 2-0 pada suku akhir pertama.

Menuju ke aksi separuh akhir kedua Piala Malaysia di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin malam esok, skuad bimbingan Tomislav Steinbruckner ada sedikit kelebihan apabila mendahului KL City FC 2-1 secara agregat.

Sejarah sudah membuktikan mereka ada rekod sempurna tetapi ia terpulang kepada pemain TFC di atas padang bagi memastikan rekod baik ini dapat diteruskan sekali gus membawa mereka ke final.

sumber:- BH

Apatah lagi bekalan gol yang dibawa tidaklah begitu selesa jadi KL City FC masih ada peluang untuk meranapkan ‘parti’ TFC di hadapan penyokong sendiri.