sukan

Mbappe digugurkan sertai UEFA

Kapten Perancis, Kylian Mbappe diketepikan daripada perlawanan UEFA Nations League pasukannya bulan ini selepas jurulatih Didier Deschamps mengumumkan skuadnya.

Bintang Real Madrid itu kembali selepas berehat seketika kerana kecederaan paha dan tampil sebagai pemain gantian dalam kekalahan mengejut 1-0 di Lille dalam Liga Juara-Juara.

Walau bagaimanapun, pemain berusia 25 tahun itu tidak akan mengambil bahagian dalam perlawanan Perancis menentang Israel dan Belgium, keputusan yang jelas dibuat untuk membenarkan Mbappe berehat dan memulihkan kecergasannya.

“Saya berbincang dengan Kylian. Dia mempunyai masalah yang tidak serius. Saya tidak akan mengambil risiko, itulah sebabnya dia tidak berada dalam skuad,” kata Deschamps kepada wartawan di Paris.

Perancis akan menentang Israel pada Khamis, 10 Oktober ini dalam perlawanan di tempat lawan yang dipindahkan ke Budapest kerana keadaan keselamatan di Timur Tengah.

Skuad Les Bleus, pemenang Liga Negara-Negara pada tahun 2021, kemudian akan menentang Belgium di Brussels pada Isnin, 14 Oktober ini.

Perancis mempunyai tiga mata selepas dua perlawanan pertama mereka dalam Kumpulan A2, yang diterajui oleh Itali dengan enam mata.

Pengumuman skuad itu adalah yang pertama oleh Deschamps sejak Antoine Griezmann bersara daripada bola sepak antarabangsa pada awal minggu ini.

“Dia mempunyai kesan yang besar sehingga kami tidak boleh bermain dengan cara yang sama,” kata Deschamps mengenai kehilangan Griezmann, yang bersara pada usia 33 tahun selepas memenangi 137 cap.

sumber:- HM

Christopher Nkunku dari Chelsea, yang kali terakhir beraksi dalam 10 capnya pada Jun tahun lalu kembali ke skuad manakala pemain tengah N’Golo Kante juga diketepikan.