sukan

Satu lagi pasukan gergasi terima kejutan

Maghribi menjadi gergasi terbaharu yang digulingkan pada Piala Negara-Negara Afrika yang penuh kejutan apabila tumbang 0-2 kepada Afrika Selatan, manakala Mali turut menempah tempat ke suku akhir.

Bukti Makgopa dan Teboho Mokoena menjaringkan gol pada separuh masa kedua untuk Bafana Bafana, yang sekali lagi membuktikan pasukan pemusnah untuk Atlas Lions, selepas Achraf Hakimi terlepas sepakan penalti.

Sejak menjadi pasukan Afrika pertama yang mara ke separuh akhir Piala Dunia di Qatar dua tahun lalu, Maghribi tewas dua daripada 13 perlawanan, dan kedua-dua kekalahan itu disebabkan oleh Afrika Selatan.

Keputusan mengejutkan pusingan 16 terakhir di bandar pantai San-Pedro, selepas Mali mengatasi Burkina Faso 2-1 di Korhogo dengan Lassine Sinayoko menjaringkan gol kemenangan.

Maghribi menyertai juara bertahan Senegal, Tunisia, Algeria, Cameroon dan Burkina Faso sebagai pasukan yang disenaraikan di antara 10 teratas di Afrika pulang awal.

Afrika Selatan akan berdepan Cape Verde di Yamoussoukro, manakala Ivory Coast dan Mali berentap di Bouake bagi aksi suku akhir hujung minggu ini.

sumber:- HM

Afrika Selatan, Ivory Coast, Nigeria dan DR Congo adalah bekas juara manakala empat lagi negara berharap untuk menguasai benua berkenaan buat kali pertama.