sukan

Sah pecat Jurulatih

TAKAYUKI Nishigaya dipecat sebagai ketua jurulatih pasukan bola sepak kebangsaan Singapura, umum Persatuan Bola Sepak Singapura (FAS) pada Isnin.

Keputusan itu berikutan rentetan keputusan mengecewakan dengan terbaharu kekalahan kepada Thailand (1-3) dan Korea Selatan (0-5) yang menyebabkan Lions berada di tangga terbawah Kumpulan C Kelayakan Piala Dunia 2026.

FAS berkata, prestasi pasukan kebangsaan baru-baru ini di bawah jangkaan dan peralihan awal kepada pengganti baharu akan mencergaskan semula pasukan.

Jelasnya lagi, keputusan juga membolehkan pasukan itu bersiap sedia untuk perlawanan penting pada masa depan.

Pemecatan Nishigaya hadir kurang dua tahun selepas dilantik sebagai ketua jurulatih, dicapai selepas pertimbangan yang teliti, kata FAS.

Bekas pengendali Liga Jepun (J-League) yang membuat 100 penampilan liga, memulakan perjalanan kejurulatihannya pada 2004 sebagai jurulatih remaja di Tokyo Verdy.

Dia menjadi ketua jurulatih remaja sebelum meninggalkan kelab pada 2009.

Dia kemudiannya menjadi penolong jurulatih di Albirex Niigata (2012) dan Mito Hollyhock (2013-2015) sebelum dinaikkan pangkat sebagai ketua jurulatih.

Nishigaya juga merupakan ketua jurulatih SC Sagamihara sebelum berpindah ke Matsumoto Yamaga, tempat dia menjadi ketua jurulatih Bawah 18 tahun, sebelum menjadi penolong pasukan utama pada 2020.

sumber:- SH

“FAS ingin merakamkan ucapan terima kasih dan terima kasih kepada Nishigaya atas kerjanya di Singapura dan mendoakan kejayaannya dalam usaha masa depannya,” kata badan induk itu.