sukan

Natxo Insa terus terang

Pemain berpengalaman yang pernah mencurahkan keringat hampir satu dekad dalam kancah liga terbaik Eropah khususnya di La Liga Sepanyol, Natxo Insa mengakui skuad Harimau Malaya memiliki ramuan terbaik untuk menggegar kempen Piala Asia di Qatar, bermula 16 Januari ini.

Menurut tonggak berstatus warisan Malaysia-Sepanyol itu, barisan negara kendalian Kim Pan-gon dilihat cukup ampuh membabitkan beberapa pemain muda yang hebat terutamanya Arif Aiman Hanapi dan lain-lain.

Justeru, Natxo yang kini beraksi bersama Johor Darul Ta’zim (JDT) sejak 2017 lalu yakin pasukan kebangsaan mampu mencipta sesuatu apabila turun memulakan kempen Kumpulan E berdepan Jordan pada 16 Januari ini.

“Terus terang skuad kita adalah sebuah pasukan yang amat baik, mempunyai ramai pemain muda yang hebat-hebat belaka.

“Ia secara keseluruhannya baik untuk semua pihak,” katanya yang pernah menyarung jersi Valencia, Villarreal, Zaragoza dan Levante sebelum ke JDT.

Kehadiran Natxo pastinya memberi nilai tambah kepada skuad Harimau Malaya di bahagian tengah bertahan dalam misi menyekat gerakan jentera hadapan lawan.

Selain Jordan, anak didik Pan-gon akan menentang Bahrain dan Korea Selatan masing-masing pada 20 dan 25 Januari.

Ujarnya lagi, setiap perlawanan harus diberikan tumpuan yang penuh dan menasihatkan rakan sepasukannya agar tidak tertekan.

“Pemain bekerja keras bermain dengan baik, ia adalah perkara yang baik untuk negara.

sumber:- HM

“Para pemain tidak boleh meletakkan tekanan yang melampau kepada diri sendiri. Perlu sentiasa menghormati satu antara lain,” katanya.