sukan

JDT jauh berbeza

Pengendali Kawasaki Frontale, Toru Oniki tidak menyangka perubahan pada skuad Johor Darul Ta’zim (JDT) dalam tempoh setahun memaksa anak-anak buahnya bekerja keras untuk membawa pulang tiga mata dalam perlawanan pertama Liga Juara-juara Asia (ACL) Kumpulan I yang berkesudahan 1-0 malam tadi.

Oniki memberitahu, kemenangan itu amat bermakna bagi pasukan dalam kempen ACL musim ini dan memberi keyakinan kepada pemain untuk terus mencatatkan kemenangan dalam saingan peringkat kumpulan dan melangkah ke pusingan seterusnya.

Dia juga akui kualiti yang dimiliki JDT adalah berbeza berbanding musim lalu setelah mempamerkan corak permainan yang berkualiti dan menghukum barisan pemainnya ketika permainan memasuki tempoh 20 minit terakhir.

“Ini adalah perlawanan pertama peringkat kumpulan dan kemenangan ini amat bermakna buat kami lebih-lebih lagi berjaya meraih tiga mata di tempat lawan. Ia bukan tugas mudah untuk beraksi di sini dengan sorakan padu penonton yang cuba menenggelamkan tumpuan pemain.

“Selain faktor persekitaran, JDT juga mempamerkan permainan yang berkualiti dan berintensiti tinggi, mereka lebih baik berbanding tahun lalu. Jadi, saya amat berpuas hati dapat membawa pulang tiga mata,” katanya.

Pengendali berusia 49 tahun itu mengakui sengaja menukar rentak permainan secara bertahanan pada 10 minit terakhir kerana tidak mahu mensia-siakan peluang mengutip tiga mata pertama yang menjadi rebutan.

Pengendali berusia 49 tahun itu mengakui sengaja menukar rentak permainan secara bertahanan pada 10 minit terakhir kerana tidak mahu mensia-siakan peluang mengutip tiga mata pertama yang menjadi rebutan.

“Ya, itu adalah arahan saya untuk banyak bertahan pada masa akhir, kalau boleh saya nak teruskan menyerang tetapi kami tidak mahu mengambil risiko dibolosi lawan. Memandangkan kami sudah mendahului di tempat lawan, jadi prioriti kami adalah untuk pertahankan kelebihan yang dimiliki dan semuanya berjalan mengikut perancangan,” katanya.

Mengenai persembahan Arif Aiman Hanafi, Oniki menyifatkan pemain sayap ini sangat lincah dan sukar dikawal sehingga berupaya mengkacar-kacirkan benteng pertahanannya walaupun telah dikawal ketat.

“Arif Aiman adalah seorang pemain yang berbakat, saya tahu kemampuannya dan telah mengarahkan pemain untuk mengawalnya namun dia masih mampu untuk melakukan serangan, menggelecek dan melakukan percubaan terus ke gawang.

“Kami bermain mengikut taktikal yang telah ditetapkan dan sedar ia tugas sukar untuk membawa pulang tiga mata, tapi siapa pun menang malam tadi, bagi saya ia tiada bezanya kerana masing-masing pamerkan kesungguhan untuk menang,” katanya.